
 
 

Old & New Media,  
Old & New Politics? 

 
 
 
 

Natalya Krasnoboka & Kees Brants 
 
 
 
 
 
 

Amsterdam School of Communications Research 
University of Amsterdam 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Paper for the workshop on  
“Political Communication, the Mass Media, and the Consolidation of 

Democracy” 
 European Consortium of Political Research Conference,  

Turin, March 22-27, 2002 



 2

Introduction  
 
These are uneasy times for Eastern European societies, most of which are in an ambiguous 
transition from totalitarianism to democracy. Although after the overthrow of the non-
democratic regimes they proclaimed a course towards the latter, their political future is still 
rather unclear as many of their political, economic and social practices contradict with the 
notion and basic principles of democracy. The role of the media, notably press freedom and 
the many ways in which this is violated, is at the heart of the controversy. On the one hand, 
most Eastern European countries have adopted progressive media legislation and seem to 
have welcomed the appearance of independent and private media outlets. On the other, 
researchers and international observers report examples of media bias, political pressure over 
media, and journalists’ self-censorship. 
 
While focusing on Russia and Ukraine, this paper will look at the logic which drives post-
Soviet media developments. The two largest republics of the former Soviet Union seem to be 
caught in between a logic which is defined by the liberal ideology of the free market place of 
ideas and one which is driven by the traditions of the state/party being the dominant actor in 
deciding the political and the public’s agenda. In the old days, communist media were an 
integrated part of the socialization, education and cultural integration of the socialist citizen. 
The post-Soviet situation gives a new importance to the media: for the citizens as a reliable 
source of political education, for the political authorities as a new aid to their informational 
activities and a means of maintaining power.  
 
In such a situation of uncertainty and ambivalence, the role of the Internet, as a new and 
difficult to control means of providing information and a platform for dialogue, could be 
paramount. The arrival of the Internet coincided with the transformation to democracy in 
Eastern Europe, it thus being branded as a medium of and for democracy. Combining both the 
characteristics of advanced technology and an extended mass medium, the Internet from the 
start was expected - may be in these countries even more so than in Western Europe and 
North America - to enhance democratic practices in society. By comparing on and off line 
media in Russia and Ukraine, we will analyze whether the application of the Internet lives up 
to this expectation and whether it overcomes the problematic informational situation the ‘old’ 
media of mass communication and their relation to the state have created. 
 
 
Media logic and democracy 
 
It is an open door in liberal democratic theory to say that media play an important role in 
making democracy tick. Independent from state and economic powers, they are to provide the 
plurality of information and opinions necessary for people to make sense of society’s goings 
on so they can perform their participatory rights of citizens; to probe and enlighten the 
transparency of the decision making sphere; to give a platform for the expression of both 
society’s wants and grievances and decision makers answers to these, and thus provide a 
means of dialogue necessary for the cohesion of society; and finally, to watch over the 
exercise and possible misuse of power and, next to the chosen representatives of the people, 
hold the holders of that to account.  
 
The US-inspired discussion on a growing cynicism in the relationship between politics, media 
and publics, senses a ‘mediatization’ of political communication in which the ‘laws’ of 
television more and more ‘dictate’ the content and effects of the interactions (Capella & 



 3

Jamieson 1997; Patterson 1993). Traditionally most mass media in Western Europe used to 
inform on the political process from a partisan logic (see table 1). The media in the 19th and 
most of the 20th century used to have close links with political parties, performing more as a 
mouthpiece of the political elite than from an independent observer point of view. The 
metaphor best describing the journalists’ role is that of the lap dog. In the 1960s and 1970s in 
most continental countries the partisan logic was replaced by a party logic in which the media 
still very much respected the political parties and the decision makers as the actors setting the 
political agenda, but from a more critical distance and without closely identifying with them. 
Instead, in a party logic the media perform in the public interest and from a sense of 
responsibility for the well being of the political system and the democratic process (Mazzoleni 
1987). The well known metaphor is that of the watchdog. 
 
 
 Table 1. Logics in political communication 
___________________________________________________________________________ 
    partisan logic  party logic  media logic 
Role of journalists Mouthpiece Critical with respect Critical/cynical 
Media identify with Party Public interest Public’s wishes 
Agenda set by Political elite Political elite Media 
Period < 1970 1970-1990 > 1990 
 
 
As a consequence of the growing competition between TV channels in a dual broadcasting 
system and the market orientation of the tabloid press, we are now confronted by a media 
logic (Altheide & Snow 1979; see for a critical analysis of this claim Brants & Van Praag 
2000). According to this logic the media content is decided by the frame of reference in which 
the media make sense of and socially construct what happens and by whom. The media now 
identify with the public, that is to say with what they assume the public deems important and 
enjoyable; politics becomes dependent on the functioning, the production routines and the 
news values of the media. In practice that not only means a distanced journalistic attitude, but 
even a cynical one, in search of the scandalous and the entertaining. The pitbull springs to 
mind as a metaphor, may be cross bred with a poodle. 
 
The question is whether any of these US-European models fit, and thus help to explain, the 
media developments in Russia and Ukraine. If we look more to the outside of media changes 
in these countries we see the appearance of independent and often commercially driven media 
outlets. There is more genre diversity and commercial as well as political advertising 
unknown in the previous period. At the same time, we notice the establishment of partisan 
media supporting political forces different than the former communist parties. However, these 
visible changes could be misleading, as media transformations do not take place 
unchallenged. The long period of state control and censorship cannot be expected to disappear 
without a trace and over night. It has left its marks on the development of media policy and 
practice, and often determines the recent picture of the field.  
 
So how can the current logic of the ex-Soviet media be explained in the two countries under 
study and what are the major patterns of the state-media-society relations? The evolution of 
the media in the former USSR republics cannot be understood without the exploration of 
media performance during the Soviet times.  
   
 



 4

A very short history of political communication in Russia  
 
Before perestroika  
The importance of the mass media has never been underestimated in the Soviet Union. 
Citizens were able to receive at least one national TV channel, two republican channels and 
very often one local (provincial) TV channel. Radio sets were available in any Soviet 
household including the most remote parts of the country. Newspapers, newsletter, bulletins 
and magazines were published in almost unlimited quantities and editions.  
 
Television particularly was prominent and important, both as a provider of 
information/propaganda and as a tool in creating cohesion/order. It was relevant for the public 
as a disseminator of the Communist party propaganda, but also because it helped to preserve a 
connection of the regions with the centre and to give a sense of belonging of the Russian 
provinces to the high quality life and public affairs. However, ‘dependency’ of the Soviet 
authorities on TV was even greater than that of the population. As Ellen Mickiewicz (1997: 
13) observes: “Belief in the overwhelming power of television never changed across the years 
of Soviet power…. Perhaps they exaggerated the effects of the medium, but from the time it 
began reaching the mass public, they had always done so”. And she concludes further: “TV is 
important to people in power everywhere, but in the Soviet Union it was virtually an 
obsession” (Ibid.).  
 
This attitude defined the policy of the party and the state towards TV in particular and all 
media in general. A very high level of party censorship together with the conscious self-
censorship marked the parameters of the editorial policy of the Soviet media. Oppositional 
thinking as expressed by the official media was unknown. Open minded journalists did not 
have a chance to independently and pluralistically inform the people, because of the well 
trained and vigilant apparatus of the party and security service members who were the major 
mediators between the journalists and the public. The so called Samizdat literature was the 
main way of counteracting censored and controlled information flows: politically active 
citizens reprinted and translated forbidden publications. Thus multiplied copies of such 
publications were read all over the country under the permanent threat of arrest and physical 
punishment.    
 
Mickiewicz (1997: 18) characterizes the Soviet media as caught by a ‘zero-sum’ approach: 
“all or nothing: no compromises, no middle ground”. Another remarkable feature of the 
Soviet media was their elitist character (Splichal 1994; Mickiewicz 1997). Elitism revealed 
itself at least in three ways, which in themselves do not sound unfamiliar to the present 
Western observer: a) in the personalization of politics and news; b) in the selective nature of 
the journalists’ caste, and; c) in the direction of media performance. In terms of 
personalization, the leaders of the Soviet Union and especially the General Secretary 
dominated media coverage with his presence, references and quotations. In terms of the 
selective nature, the journalists represented a highly educated and well paid group of the 
Soviet intelligentsia. And finally, any media coverage was directed towards the state and party 
officials who were considered the major audience of any media outlet. Thus, any media event 
was organized with the state officials and not population in the back of one’s mind.  
 
In terms of a defining logic, the Soviet period has reminiscences of both partisan and party 
characteristics, but it could probably best be described as a state logic, symbolized by “the 
undemocratic traditions in which the state apparatus or the [general secretary] hold control 
over the media and define what is and particularly what is not said. … Under a state logic, 



 5

truth and truth finding are – potentially at least, practically most often – violated, suppressed 
and censored. Content is one sided and often propagandistic” (Brants & Krasnoboka 2001: 
301).    
 
Gorbachev’s perestroika 
Perestroika became a golden age of public journalism. It can be characterised as a mixture of 
elements of media logic - journalists performing as independent, critical watchdogs - and 
party logic - their performance was driven more by a sense of what was in the public interest 
than in what the public was interested in. Neither before nor even after perestroika were 
journalists so independent and respected in their job. Television programs such as Vzglyad 
(View/Look), Prozhektor Perestrojki (Spotlight of Perestroika), Do i Posle Polunochi (Before 
and After the Midnight) became the forerunners and guardians of democratization. Public 
discussions of these programs and the content of Komsomolskaya Pravda (Comsomol Truth), 
Trud (Labor), Literaturnaya Gazeta (Literature Paper), Argumenty i Facty (Arguments and 
Facts) became a matter of fact.  
 
Media and public united in their struggle against the System and the leading figures of the 
communist party. The former contributed to the public’s opinion, as it combined a sense of 
obligation towards society with a sensitivity for the mood and interests of their audiences. The 
state bureaucracy was almost afraid to intervene in that ‘relationship’. As agenda setters, the 
journalists were the real opinion makers and political leaders of the Soviet people. Their role 
has moved from a propaganda function towards information dissemination, political education 
of citizens and particularly to analytical opinionating. Not surprisingly, leading journalists 
were elected to the Soviet Parliament during the first independent elections in the USSR in 
1989 and later to the national parliaments.  
 
In all their seeming independence, the media has no legal autonomy as they were still state 
owned and measures could be taken if they crossed boundaries. These boundaries themselves, 
however, were uncertain. Also their criticism was mainly directed at certain periods in the 
Soviet history and certain personalities. Moreover, media policy and practice was not yet 
regulated by a progressive media law. The existing one was limited by the general and formal 
statements and was rather outdated and remote from the current media practice. Finally, the 
orientation of the media towards the audience and society remained rather selective. It was 
still very elitist – directed toward ‘oppositional intellectuals’ (Splichal 1994); to a large extent 
intellectuals defined both the media and the political agenda during perestroika. Leading 
Soviet journalists either came from this group or were closely associated with it. Many of 
those who started their journalistic career in the late 1980s worked elsewhere before or came 
from the elite group of the journalists-international correspondents.  
 
Thus, the logic of the media during perestroika would be better defined as a (fuzzy) civic 
logic with progressive intellectuals transforming political and media systems as well as setting 
the basis of civil society.         
 
First years of independence 
The next period of the Russian media history continued the situation achieved by Gorbachev’s 
perestroika but under different political conditions. The collapse of the Soviet Union 
stimulated the appearance of independent media in several ways. Firstly, by adopting a new 
and progressive media law. Secondly, Russia witnessed the explosion of private media 
outlets; many of them ephemerons, others managed to survive for some time, but few became 



 6

established media. Thirdly, shortly after its independence Russia experienced the first 
democratic elections with the participation of different political parties.  
 
Analyzing media performance during the 1993 Duma elections, Ellen Mickiewicz and Andrei 
Richter (1996) stress two significant changes of that time: “First, a significant amount of time 
was allotted to other points of view, even if substantially less time than was accorded to the 
favored party. Second, there was a near-total change in the incidence of opinionated or biased 
reporting. This time, scrupulous neutrality was maintained by most of the news 
correspondents and anchors” (121). On the other hand, however, ownership regulations of the 
leading national outlets were still not very clear. Television as the major medium of politics 
remained practically state owned, bringing uncertainty, contradictions and biases into media 
coverage. 
 
Another feature of that time is further change in the journalist’s role in distancing themselves 
from the traditional propaganda approach. At the same time, as Wei Wu with colleagues 
(1996: 544) have noticed, Russian journalist started to “believe more in such active roles as 
setting the political agenda and developing the interests of the public, but not in investigating 
government claims”. In all, the different elements show a hesitant and embryonic birth of a 
media logic in Russia during the first years of independence.  
 
Media wars 
The presidential elections 1996 became a watershed in the history of independent media in 
Russia as well as a test of media devotion to objectivity. Most of the media did not pass that 
test. The behavior of the Russian media during the presidential campaign provoked a reverse 
turn in the process of democratization and became “the point from which the power of the 
media tycoons and journalistic “stardom” took off” (http://www.ft.com, April 23, 2001). 
Facing and fearing the Communists in the second round of the elections, independent and 
private media decided to support Yeltsin’s re-election as the lesser of two evils. Many 
journalists naively thought that they could so maintain the freedom of speech and media 
independence, re-electing a democrat instead of a communist. Under these conditions the 
media campaign for Yeltsin became highly biased.  
 
Yeltsin’s victory revealed several issues. Firstly, lacking other sources, the Russian 
population relied heavily on the media and primarily the televised campaign. Secondly, thus 
sensing the importance of the media, the country’s authorities also realized that it was not 
completely impossible to make successful negotiations with journalists. During the first years 
of independence there were primarily power holders who believed in the watchdog function 
of the media and who were horrified by the new situation. Finally, the media victory of 
Yeltsin became a signal for capitalist entrepreneurs how to use the media for their business 
purposes and political affairs. After 1996 the struggle for ownership and re-distribution of the 
Russian information flow started; the country fell foul to a period of so called information or 
media wars.  
 
In the mid of 1990s hundreds of television and radio stations, and thousands of newspapers in 
Russia found themselves on the brink of bankruptcy, unable to pay their debts of paper costs, 
office rent and printing and video facilities. Editors in chief had to search for new and rich 
owners. “Russian journalists did not expect or seek to become dependent on bankers and 
industrialists. The 1991 law on the mass media contains no mention of media ownership or 
the rights and obligations of media owners. However, the Russian economy cannot support 
the vast majority of the country’s media outlets. Surviving on advertising is not realistic 



 7

option, except for a few extremely popular publications” (http://www.rferl, Politicization and 
Self-Censorship in the Russian Media). Until the 1996 presidential elections, media content 
was little affected by private ownership. Once Yeltsin was back in Kremlin thanks to media 
support, the owners demanded political privileges from the authorities in return for media 
partisanship.   
 
Between 1996 and 2000 Russia was permanently faced with media wars, resulting in the 
journalists loosing their credibility and respect in society. As Emma Gray, analyst of the 
Center for Journalists’ Protection (CPJ) concludes, “media bias reached fever pitch during the 
December parliamentary election campaign [1999], when facts and balance lost out to slander 
and mud-slinging designed to destroy candidates’ reputations. Commentators such as Sergei 
Dorenko, who anchors ORT’s flagship political program, blatantly supported the pro-
government party and mercilessly attacked its rivals. Though Dorenko used perhaps the 
greatest array of dirty tricks, almost all media put out openly biased material, to the open 
dismay of a few major quality newspapers such as Segodnya and Izvestiya’ 
(http://www.cpj.org, March 2000).           
 
Putin’s new state logic 
The uneasy relationship between ownership and independence got a final blow with Putin’s 
presidency. The first signs of such developments could be noticed shortly after the December 
1999 parliamentary election campaign. By the time of the 2000 presidential elections “the 
Kremlin forces ha(d) consolidated power, undermined the party system and nullified 
opposition to a degree that even strong independent stations such as NTV may have trouble in 
continuing to air opposing viewpoints’ (Oates & Roselle 2000: 48).  
 
The media reporting about the ‘Kursk’ submarine catastrophe became the last swallow of 
media freedom. As if sensing their future predicament, the majority of the media outlets 
united in their tough criticism of the Kremlin authorities. Inexperienced citizens could even 
believe that at that moment Russian media were able to overthrow the ex-KGB officer. Using 
primarily legal mechanisms and business tensions among media owners, the state managed to 
shut down or completely renew the leading independent media which previously belonged to 
the media empires of Berezovsky and Gusinsky. Law and criminal suits against Babitsky and 
Dorenko warned other Russian journalists what might happen to them and many returned to 
the old days self-censorship. The exile of Berezovsky and Gusinsky had the same effect on 
media owners who quickly restricted their demands. Collisions around NTV/TV-6/Echo 
Moskvy journalists who still continued to fight for a free press raised doubts about the Russian 
media being able to beat the state. 
  
Nationalism, which had exploded in many Eastern European media shortly after democratic 
revolutions (Splichal 1994), had been rather unknown in Russia. After the collapse of the 
Soviet Union Russia found itself in a sort of identity crisis, also vis a vis the other former 
Soviet-bloc countries. Putin managed to restore Russian pride and patriotic feelings with the 
introduction of a new type of state nationalism. Now media were not only demanded to be 
patriotic and to respect their own country, but a remark critical of government activities could 
be easily regarded as anti-patriotic. 
  
Putting developments in perspective (see table 2), the result of ten years of Russian media 
independence is that the state dominance is again everywhere. It is a body which both defines 
and defies the written and unwritten rules of media performance in that it manipulates media 
ownership through the creation of media financial crises or by ‘simply’ putting media owners 



 8

and journalists in jail. Neither media law nor money determines media practice in Russia. 
Media viability is again defined and determined by the state.  
 
Table 2. Logics of media performance in Russia 

Parameters  State logic (Fuzzy) 
civic logic 

(Embryonic) 
media logic  

Media wars’ 
logic 

New state 
logic 

Journalistic role Propaganda  Criticism  Criticism  Compromat  Loyalty/ 
nationalism 

Identification Party/ State Public 
elite 

Media/ public 
elite 

Media owners State  

Agenda setting Party  Media  Media  Media  State  
State interference  Strong  Moderate  Moderate  Moderate  Strong  
Censorship Party, self-

censorship   
Moderate 
party 

Moderate 
self-
censorship 

Self-censorsh. 
towards the 
owners 

State 
censorship, 
self-
censorship 

Ownership State  State  State/ 
independent  

Private/ state State/ 
private 

Media law Formal  Formal  New law Lawsuits  Dominance 
of other 
laws over 
media law 

Period in Russia Before 1986 1986-1991 1991-1996 1996-2000 Since 2000 
  
 
 
An even shorter history of political communication in Ukraine  
 
The performance of Ukrainian media during the Soviet period, perestroika and the first years 
of independence resembles very much the practices of Russian media. The major difference 
was the provincial character of Ukrainian media. Even national TV channels and newspapers 
were considered to be of lower quality and importance than those concentrated in Moscow. 
Moreover, state control and censorship over Ukrainian media were often even stricter than in 
other parts of the Soviet Union, which can be explained by the geopolitical and economic 
importance of Ukraine, the second largest republic, as well as strong national feelings among 
Ukrainian cultural elites.   
 
Similar to many other Eastern European countries nationalism became the distinguishing 
feature of the independent Ukrainian media, aimed at the creation of the national identity and 
in defense of national sovereignty. The nationalism of the Ukrainian media neglected 
however, the establishment of domestic oligarchs and a conversion of the former local 
Communist leaders into national political figures. Blaming the communists and Russia for all 
evil in the historical development of the country, Ukrainian media consciously or 
unconsciously closed their eyes on the emergence of domestic ‘oppressors’. In spite of this, 
the presidential campaign of 1994 was an example of nearly fair competition between the 
incumbent and his major rival. The victory of the ‘new man’ Kuchma over the acting 
president Kravchyuk, the acceptance of the results by everyone, open competition, 
transparency and criticism during the campaign confirms that the presidential race and the 
political reporting of it was fair. After Yeltsin’s victory in 1996 no doubt existed that Ukraine 
would shortly follow the same pattern.  



 9

 
The emergence of a new class of media owners has taken a slightly different path in Ukraine. 
Starting their media activities two, three years later than in the neighboring country, Ukrainian 
oligarchs had a clear vision of their media projects: these were used to obtain political power 
and a position either in the legislative or in the executive bodies. In contrast to Russia, 
establishment of Ukrainian media empires went side by side with establishment of the 
oligarchs’ political parties – a process that was rather unknown in Russia where at the 
beginning oligarchs mainly competed for personal power. Additionally, loyalty to president 
Kuchma has always been a distinguished feature of Ukrainian private and state owned 
journalism.  
 
In contrast to Russia, where till recently business-political groups were fighting for power and 
placement of ‘their man’ in the Kremlin simply allowed them to be critical towards Yeltsin, 
leading Ukrainian oligarchs, their parties and media have always been competing for the 
favour of the president. In this sense citizens of Russia were right in saying that they could 
obtain complete information and establish their own opinion and judgment of the situation by 
watching/reading/listening to several different outlets. In Ukraine, people always receive 
more or less the same national and international news with local news and news on different 
political groups and parties being slightly different. Ukrainian media wars have never been so 
‘bloody’ and never involved the president.  
 
These features define the behavior of the media during election campaigns. “Recent elections 
of the parliament (1998) and the President (1999) showed a biased media performance in 
which personalities and their families, scandal and gossip, horse race and conflict dominated 
over content. The different party programs and policy views, which were characterized by a 
strong similarity, hardly gave rise to a pluralist portrayal. There were also no TV debates, as 
fear more than democratic accountability reigned these campaigns” (Brants & Krasnoboka 
2001:?). The presidential campaign 1999 became an ode which private and state owned media 
sang to the incumbent President. The facts of media biased behavior have been noticed and 
declared by all missions of observers. The most common conclusion on media performance 
during last election campaign was made by the OSCE: “Both the publicly funded electronic 
and print media, and private broadcasters comprehensively failed to meet their obligations. … 
Editors and journalists concluded that critical comments on the incumbent President’s 
campaign would invite unwarranted impediments to the publication of their paper or 
broadcasting of their programs” (OSCE/ODIHR 1999).  
 
Alongside issues of oligarchs’ partisanship and president’s loyalty, Ukrainian media 
experience new methods of state pressure which kills (sometimes literally) the remains of 
critical and unbiased reporting. Media organizations undergo regular and special fire, health, 
anti-epidemic and tax inspections any time they try to be independent. Moreover, the 
existence of many media outlets and particularly of TV channels depends on the issue of 
licensing as well as on the function of still state-owned printing facilities. Additionally, media 
and journalists are practically unprotected against lawsuits of powerful authorities and local 
bureaucrats.  
 
According to the information collected by the Committee on Culture and Education of the 
Council of Europe, “(i)n 1999 Ukrainian media were sued over 2000 times for the total of 
almost three times as much as the country’s whole budget!” (AS/Cult (2000) 43, January 
2001). At the same time, “officials who were often at the origin of leaking false information 
to the media for their own interests were unpunished” (ibid.). Finally, Ukrainian state 



 10

authorities return to the old practice of censorship, expanding it with the new form of 
‘censorship by killing’ (OSCE 2001).  
 
The issues and facts mentioned above do not allow to conclude that the logic used by 
Ukrainian media have something in common with the notion of media logic. On the contrary, 
as well as in the case of Russia, Ukraine presents an example of a newly emerged state logic 
diluted by oligarchs’ partisan logic (see table 3).  
 
 
Table 3. Logics of media performance in Ukraine 

Parameters  State logic  (Fuzzy) public 
logic 

(Embryonic) 
media logic  

New state & 
partisan logic  

Journalistic role Propaganda  Criticism of the 
Center 

Nationalism  Compromat/ loyalty  

Identification Party/ State Nation  Nation  Party/ financial 
group/ state 

Agenda setting Party  National elite  National elite  Party/ State  
State interference  Strong  Strong  Moderate  Strong  
Censorship Party  Moderate party Moderate self-

censorship  
Strong state 
censorship, strong 
self-censorship  

Ownership State  State  Independent  Private/ State 
Media law Formal  Formal  New law  Lawsuits, licensing, 

tax penalty  
Period in Ukraine Before 1986 1986-1991 1991-1996 Since 1996 

        
 
As the two tables show, Russian and Ukrainian media have not made use of the chance they 
got with perestroika and independence. Obtaining practically unlimited popularity and trust, 
being leaders of public opinion formation and political agenda setting, media have lost almost 
everything within the ten years of independence. Having been the major megaphones of state 
and communist party propaganda, national media managed to establish the skills of objective 
information reporting and high quality analysis. However, these skills were disintegrated by 
the overuse of compromat materials and style of reporting during Russian media wars. In 
Ukraine similar tendencies have only started to accumulate. Many media outlets often return 
to the ‘zero-sum’ reporting which is in many cases connected with deep national/nationalistic 
feelings.  
 
Moreover, the sphere of legal existence of post-Soviet media is full of paradoxes. Although 
both countries on paper established very progressive media legislation (with Ukraine having 
almost the ideal media legislation among European countries), its implementation is 
connected with all sorts of violations and collisions between different laws. Criminal court 
cases against Russian journalists are good examples of the dominance of the law on State 
Secrets over the journalists’ right to obtain and disseminate information. Steven White rightly 
observes: “Formally, there may be a system of justice; but how real can it be so long as the 
law is regarded (in the words of a Bulgarian proverb) as a ‘door in an empty field: you can go 
through it, but what’s the point?” (2000: 323-4).  
 
Media bias is not new or unknown to Western societies. But as Oates and Roselle stress: 
“Certainly, there are openly biased newspapers in many countries, particularly among the 



 11

tabloids in Britain, but this is within well-established democracies in which citizens have 
ample access to relatively unbiased information through many other sources, including their 
state television. When the main sources of information become conduits for a single political 
faction in a post-authoritarian state, citizens lose their ability to hear a range of viewpoints 
and political positions” (2000: 47).  
 
 
The evolution of online media in Russia and Ukraine 
 
The Internet has become one of the most (and in some cases, the only) independent source of 
information and a meeting point of different political opinions. Many people believe that with 
arrival of the Internet and other new technologies, a return to the totalitarian regime is 
impossible: “talk of a return to the Soviet past is exaggerated. The Internet, the mobile phone, 
the ability to travel, the desire of most Russians, especially the young, to be part of a wider 
world, mean that attempts to squelch the press can only stiffer the purveyors of news and 
debate a bit. Gone are the days when a leader of the Soviet Union – Mikhail Gorbachev, no 
less – could take 18 days to let a disaster like Chernobyl be publicly mentioned” (The 
Economist 2001: 16). 
 
One could even say that the Internet has rarely been labelled with negative connotations in 
Eastern Europe, except for the authorities may be. Though later than Mac Donald’s, the 
Internet arrived in the countries of the former Socialist block practically at the same time as 
their independence and became one more sign of a long waited freedom. Moreover, the 
educational and technical skills of the population allowed people to adjust to the Internet 
quickly and easily. Even today, despite all difficulties of the economic and political 
development, more than 97 percent of Ukrainian and Russian population are fully and 
sufficiently literatei. And because of investments of the Soviet state into free higher education, 
a large percentage in both countries has a university degree. Thus, the moment the Internet 
arrived, may were well prepared.      
 
Two media-political events in Ukraine and Russia have become a sign that the Internet can 
compete with traditional media in the coverage of political affairs and in affecting the political 
and media agenda. In September 2000 independent online journalist Georgy Gongadze 
disappeared in Kyiv. According to the unwritten rules of the post totalitarian society his name 
would simply appear on the long list of the journalists and politicians who were murdered or 
committed suicides since the times of independence. But the course of events was different 
this time, thanks to the Internet, making the case public and provoking the biggest political 
crisis in the country. The Internet became the only source and tool in the hands of political 
opposition, concerned citizens and independent journalists. The Gongadze case stimulated the 
evolution of online journalism in Ukraine. If in April 2000 there was only his Ukrainska 
Pravda, in late Autumn of 2000 online media became serious competitors for the traditional 
media. Their number increased significantly (over 40 original online media by mid 2001).  
 
Russian journalists too refer to the Internet as the only uncensored medium left for their 
professional activities. The NTV collision in April 2001 became the first test case when the 
Internet turned out to be practically the only source presenting the opposite side of the 
conflict. The first online newspapers appeared in the second half of the 1990s and originally 
had a rather limited circle of readers. The user group grew with the Internet as a news and 
information source in the Summer of 2000, during the catastrophe of the Russian submarine 
Kursk and fire in Ostankino TV-tower which paralysed broadcasting of the leading national 



 12

channels. Many Russians went online to get additional information and analyses in the case of 
the submarine catastrophe and to receive news in the case of TV-tower fire. The popularity of 
on line papers originally grew out of necessity, but their independent reporting (in the face of 
the growing state-TV complex) soon gave them credibility as well.   
 
 
It is important to stress that the major role in these events was played not so much by the 
Internet itself as by online newspapers. The phenomenon of online newspapers in the former 
USSR republics is different from established democracies. When in the latter case it refers to 
the extended online versions of traditional media, the former presents an original online 
outlet. Online newspapers should be differentiated from online versions of traditional media 
such as newspapers, television, radio, journals, etc. Thus, we will define online newspapers as 
the information outlets which mainly or entirely exist on the Internet. Regularly updated and 
originally presented news, analyses and discussions of current affairs are the major focus of 
their activities.  
 
Investigation of the structural characteristics of online newspapers, their political and 
financial affiliations as well as their popularity among the Internet users (Krasnoboka 2002) 
allows us to distinguish them from traditional media in these countries (either in offline or 
online version). Original online media are flexible, mobile and consist of small groups of 
professional journalists and sufficiently educated enthusiasts. Most of these media are not 
affiliated with a political or business group and maintain their activities with personal money 
or grants from international NGOs. Analysis of online ratings of popularity confirms that not 
only separate online outlets but also original online media occupy leading positions. Monthly 
ratings of many original online outlets compete with subscription ratings of many 
(particularly local) newspapers and journals. The age of online journalists can be also 
considered as an important indicator – most of them have started their professional activities 
already after the independence or at least during the perestroika.  
 
It can thus be assumed that online media constitute a unique means of communication in 
societies in transition. But do they indeed function as a new, independent, platform for 
gaining knowledge, creating dialogue and enhancing democracy in these societies? 
 
Research results 
 
For the analysis in Ukraine and Russia, we have selected two on and two off line newspapers 
and one national TV station. We focused on political news (national political issues and 
politicians, internal political news only when it referred to the national situation), raising the 
question how much in type and focus of article/news item and in the references to different 
political actors on and off line media differed, assuming that the first would present a more 
balanced picture of politics than the latter. 
 
 
On and off line in Ukraine 
 
For Ukraine we selected two national daily newspapers, Facty and Den, which have the 
largest circulation, the two most popular online newspapers – Ukrainska Pravda and 
Korrespondent, and the first national (state owned) TV channel – UT-1ii. We analyzed one 
regular week in October 2001 (15.10.01- 21.10.01), as part of a larger research which includes 
the election campaign coverage in the two countries and two case studies. 



 13

  
In total 175 articles have been selected for analysis: Ukrainska Pravda – 22; Korrespondent – 
64; UT-1 – 38; Facty – 17; Den – 34. 
 
Type of article 
The emphasis in all media is on current affairs and general political stories (see table 4). Only 
UT-1 and Den show examples in all categories, but the TV channel generally prefers political 
stories while the newspaper combines political analysis with current affairs news.  The online 
newspapers have no local news, while full interviews is particularly favored by Ukrainska 
Pravda.   
 
Table 4. Type of article in on and off line media in Ukraine 
Type of article Ukr.Pravda Korrespondent UT-1 Facty Den 
Current political affairs  10 39 13 11 9 
General political story 4 20 21 4 6 
Local news 0 0 1 2 2 
International news  0 5 1 0 3 
Interview  7 0 3 0 4 
Political analysis 8 0 1 0 10 
 
N.B.  Some articles were coded in two categories (e.g. current affair + analysis; current affair + 
interview) 
 
Focus of article 
While the emphasis is on issues and events, most of the articles in both online newspapers and 
in Den have a clear link to a certain politician, party or official representative. However, 
personal features of politicians or private information about them is absent. UT-1 and Facty 
differ considerably in their focus from the others: within their focus on events, both outlets 
have chosen the President as their major focus of attention. UT-1 regularly reports on political 
meetings, visits and telephone calls of the President, whereas Facty relies on the president’s 
opinion on most of the issues and events discussed in the newspaper. Meetings of the 
parliamentary speaker and prime minister, although less often than meetings of the President, 
are also in the center of attention of the national TV channel.  
 
 
Table 5. Focus of on and off line media in Ukraine 
Focus of an article Ukr.Pravda Korrespondent UT-1 Facty Den 
Issue 22 49 13 15 20 
Event  5 13 22 10 13 
Politician  2 5 2 1 4 
Party  5 7 3 0 2 
Officials  4 4 20 15 4 
Media  1 0 0 0 1 
Public  1 1 0 0 2 
 
NB. Some articles were coded in two categories (e.g. issue/event + politician). Some issues, events 
and people have been coded several times as the focus of an article. 
 
If we take a closer look at the facts highlighted by the different media (table 6), we see that 
with the exception of the Russian airplane catastrophe, all other topics have a different 



 14

importance for different media. There are some telling differences too. First of all we see that 
online newspapers are much more critical than their off line counterparts: they focused much 
more on accusations against the country’s authorities and seem to be less interested in the 
official staged and pseudo events of official visits and the day-to-day workings of the 
Parliament. The offline media seem to ignore accusations and focus intensively on president 
Kuchma’s meetings and visits, and his contacts with international leaders. Also, when we can 
locate in the table some diversity in the facts presented by the national TV channel, most of it 
is presented from the President’s point of view, or from other pro-presidential sources or 
journalists. Other Members of Parliament and even the Parliament as such are often treated in 
a negative or one sided way by UT-1. The very popular ex-prime minister Yushchenko, 
however, was rather much reported in the offline newspapers, though not in the TV news. 
 
Secondly, though the elections were still more than half a year away, on average the online 
media were very much interested in the politics of it. But more importantly, they presented a 
much more varied picture of the parties and politicians involved. Opposition leader 
(Tymoshenko) and parties (Communist Party and National Democratic Party) get virtually no 
attention in the offline media, while the online media pay attention to (almost) all relevant 
parties and politicians, though not necessarily in a fully balanced way. Interviews with 
politicians dominate online newspapers’ articles and TV news. However, it is difficult to say 
whether this fact confirms opinion diversity in the media. While Ukrainska Pravda mainly 
provides interview with the oppositional politicians, UT-1 mainly interviews pro-presidential 
forces. Korrespondent is the only outlet which tries to preserve certain balance. Two national 
newspapers differ between each other as well. Whereas Facty almost avoids interviews as 
such, newspaper Den almost equally distributes opportunities between different groups – 
politicians, officials, think tanks and media. At the same time, as in the case of Ukrainska 
Pravda and UT-1, selection of people interviewed by the Den is far from being objective.  
  
 
Table 6. Facts highlighted in the different Ukrainian media 

 Ukr.Pravda Korrespon 
Dent 

UT-1 Facty Den 

Catastrophe of the Russian 
passenger airplane shut by the 
Ukrainian missile  

3 28 3 16 20 

New election law 8 16 10 3 10 
Accusations against country’s 
authorities 

10 22 0 0 1 

Elections: 
 

- block of Yushchenko  
- election campaign  
- block of Tymoshenko 
- Communist Party 
- Socialist Party & Moroz 
- Brodsky & Yabluko 
- National Democratic Party 

25 
 
12 
5 
3 
3 
1 
0 
1 

32 
 
7 
4 
3 
5 
5 
5 
3 

12 
 
0 
0 
4 
2 
4 
2 
0 

5 
 
4 
1 
0 
0 
0 
0 
0 

15 
 
10 
0 
0 
0 
5 
0 
0 

Meetings & visits of officials 0 1 20 3 0 
International image of Ukraine 0 2 19 4 26 
Social and political problems of 
Crimean Tatars   

6 0 0 0 10 



 15

President’s complaints about 
certain political forces in the 
country 

0 1 8 3 2 

Working day of the Parliament 1 4 11 0 0 
 
 
Representation of different actors 
Finally, we have looked at the regularity of different actors and groups of actors appearing in 
the media. As we can see from table 7, the category ‘officials’ is most represented in all 
outlets, except the Ukrainska Pravda where the number of politicians is slightly higher. 
However, representation of officials shows serious difference between the outlets. In the case 
of the national TV channel and the newspaper Facty officials are out of reach by any other 
category. Korrespondent and Den, paying big attention to the officials, nevertheless, try to 
present other categories as well. Ukrainska Pravda shows almost equal distribution of 
attention between politicians, officials and parties.  A category ‘politicians’ is the second most 
representative. Political parties are rather equally represented in the online media but 
underrepresented in the traditional outlets. With few exceptions the categories  ‘media’, ‘think 
tanks’ and ‘public’ are underrepresented. They are better visible in both online newspapers 
and the national newspaper Den. However, the gap between representation of these categories 
and the first three categories is substantial.  
 
Table 7. Actors in the news 
 
 

0

50

1 0 0

1 5 0

2 0 0

2 5 0

3 0 0

3 5 0

4 0 0

4 5 0

5 0 0

Ukr.Pravda Korrespondent UT-1 Facty Den

Politicians Parties Officials Think Tanks Media Public

 
If we look at the personalities most often covered by the media we will see that the President 
of the country is the most popular personality in the national media. He is followed by some 
other representatives of the power including the head of the National Security Council 



 16

Marchyuk, representative of the President in the national parliament Bezsmertnyj and the 
speaker of the parliament Plyushch. Among the politicians ex prime minister Victor 
Yushchenko is the most prominent figure to most of the outlets excluding the national TV. 
Leaders of Ukrainian opposition Moroz and Tymoshenko and their parties are very prominent 
in the online newspapers. They are mentioned from time to time by the national newspaper 
Den and the television channel and completely absent in the national newspaper Facty.  
  
 
 
 
On and off line in Russia 
 
We have selected for the analysis in Russia two national daily newspapers Izvestiya and 
Nezavisimaya Gazeta; two most popular online newspapers – Lenta.RU and NTVRU.COMiii 
and the national (state owned) TV channel – RTR. We have analysed one regular week in 
February 2002 (4.02.02 – 10.02.02).  
 
A first analysis shows that both online newspapers have the largest total number of 
publications as well as the largest number of political articles. National TV channel RTR has 
the lowest general number of articles (items) and also the lowest number of political items. At 
first sight this is not surprising, as TV news has usually less space than the front page of a 
newspapers, but the number of RTR political items is substantially lower than that of 
Ukrainian UT-1. In total 133 articles/items have been analyzed: Lenta.RU – 37; 
NTVRU.COM – 39; RTR – 5; Izvestiya – 31; Nezavisimaya Gazeta – 21. 
 
Type of article 
The emphasis in Russian media is clearly on current political affairs (table 8), but different 
from Ukraine, we see a larger attention to local news. However, local news here means news 
from the federal republics of Russia. Political news from other than Moscow and Petersburg 
cities or villages of Russia is absent. Contrary to Ukraine, online newspapers do not provide 
any political analysis and do not make interviews. These functions are performed by the 
national newspapers.  
 
Table 8. Type of article in on and off line media in Russia 
Type of article Lenta.RU NTVRU.COM RTR Izvestiya Nezavisimaya 

Gazeta 
Current political (media-
political) affairs  

24 25 2 12 11 

General political story 8 4 1 4 0 
Local news 6 6 1 5 0 
International news  0 3 0 1 0 
Interview  0 0 1 4 3 
Political analysis 0 0 0 6 7 
 
 
Focus of  article 
As with Ukraine, issues dominate media coverage, though stronger so with the online 
newspapers (table 9). Most of the issues in Russian media coverage are closely related to 
certain political players. There seems to be a kind of ‘issue ownership’: if the issue concerns 
problems in the media sphere it necessarily refers to Press Minister Lesin and Russian 



 17

oligarchs; if the issue relates to the work of the Russian Duma or parties’ activities than the 
new powerful party organization Edinaya Rossiya is the center of attention; when the focus is 
on Chechnya than representatives of the government and the President such as Shoygu and/or 
Yastrzhembsky, are at the center; finally, when the division of powers, international affairs 
and problems of the common people are being discussed, the presence of President Putin is 
evident.  
 
 
Table 9. Focus of on and off line media in Russia 
Focus of an article Lenta.RU NTVRU.COM RTR Izvestiya Nezavisimaya 

Gazeta 
Issue 31 17 2 17 15 
Event  0 5 1 5 1 
Politician  1 2 0 0 1 
Party  6 8 3 3 4 
Officials  6 1 0 6 1 
Media  1 9 0 2 0 
Businessman  0 3 0 0 1 
Public  0 0 0 0 0 
 
 
Taking a closer look at the facts highlighted in the different media, we see that the media 
themselves are very much at the center of attention (table 10).  Among the media related 
questions discussed is the competition for the TV-6 frequencies and the problem of the state-
media relationship. Another issue which receives serious media attention is the establishment 
and functioning of the new powerful propresidential party – Edinaya Rossiya. Parliamentary 
activities of their members as well as organizational questions and interviews with or quotes 
of its leading politicians are among the major political news in the country.  Another 
important topic is the relation between the Russian central power and regional authorities. 
Only the articles related to this topic contain sometimes criticism of the ruling authorities. 
However, such criticism spreads over the local authorities and as a rule does not touch the 
Kremlin. At the same time, only these articles present views, ideas and position of the local 
governors. Most of the articles – both in the on and the off line media - related to the media 
and to the problems in Chechnya are one-sided and focused primarily on the official position 
of the state. The two online newspapers differ in their strong attention to the problems of the 
Russian media and the national newspaper Nezavisimaya Gazeta does in its focus on the 
center-regions relationship.   
 
 
Table 10. Facts highlighted by the different media in Russia 
 
Focus of an article Lenta.RU NTVRU.COM RTR Izvestiya Nezavisi

maya 
Gazeta 

Media questions: 
 

­ Competition for the TV-6 
channel’s frequencies  

­ Affairs around the NTV 
­ Echo Moskvy problems 

24 
 
14 
 
2 
4 

48 
 
21 
 
3 
7 

4 
 
1 
 
0 
0 

34 
 
5 
 
2 
4 

10 
 
1 
 
1 
4 



 18

­ State vr media relations  4 7 3 23 4 
Centre vr regions relations: 
 

­ Discussions in Duma 
­ Regional 

elections/appointments 
­ Establishment of the 

powerful vertical  
­ President’s address to the 

nation 

8 
 
5 
0 
2 
1 
 
0 

10 
 
4 
0 
1 
5 
 
0 

1 
 
0 
0 
0 
1 
 
0 

31 
 
2 
7 
 
17 
 
5 

21 
 
11 
0 
0 
10 
 
0 

Situation in and around Chechnya 9 2 0 8 0 
Political activities of Edinaya 
Rossiya  

6 7 5 7 5 

Outcomes of Putin’s direct media 
conversation with the people of 
Russia 

1 2 2 7 0 

Negotiations between Russia and 
Japan over the islands  

0 5 0 8 0 

Berezovsky  1 3 0 1 13 
 
 
 
Contrary to Ukraine, where the online newspapers turned to be the most critical towards the 
ruling elite, the national newspaper Nezavisimaya Gazeta is the most critical in the Russian 
case. This criticism, however, is balanced by the biased position towards Berezovsky who is 
closely associated with this paper. On the whole the media in Russia, at least during the one 
week analyzed, are less divided in their political preferences than in the case of the Ukrainian 
media. They show a much more professional and structured picture and seem to be more 
balanced in their coverage although their reporting reveals existence of certain taboos. 
 
Representation of different actors 
As in the case of Ukraine, Russian officials are the most represented category in political 
news. In contrast to Ukraine, politicians are not the second largest group. Very often Russian 
outlets refer to the media and journalists, and not politicians. Another difference is the rather 
poor visibility of both the political parties and politicians. Russia also presents an entirely new 
group of media attention – Russian oligarchs.  Online newspapers seem to be a bit more 
balanced in spreading attention between different groups. Such rather balanced coverage is 
reached, however, not by reducing the presence of officials but by increasing presence of, first 
of all, media and parties towards the level of officials.  
 
 
Table 11. Actors in the Russian news 
 
 
 
 
 
 
 
 



 19

0

50

100

150

200

250

300

350

400

Lenta.RU NTVRU.COM RTR Izvestiya N Gazeta

Politicians Parties Officials Think Tanks Media Businessmen Public 

 
 
 
In general, there are not many interviews with different political figures in the analyzed 
outlets, much less than in Ukraine. If we look at the personalities most often covered by the 
media, the President of Russia, stands out. And the presentation is virtually without criticism, 
with exception of the Nezavisimaya Gazeta which is closely related to Berezovsky. Mr. Putin 
seems to be omni-present in the Russian news – visible or invisibly – as the major point of 
reference. There is however, as a well known feature of modern Russia, a collective 
condemnation of the bureaucrats. Criticism of any of Putin’s subordinators and particularly 
those from the regions is a very popular topic. Such criticism makes the president shine even 
more as the good tsar. 
  
Among another personalities often mentioned by the media are the minister of press Lesin, the 
minister of emergency and the co-leader of  the propresidential political party Edinaya 
Rossiya, Shojgu. Another group of the prominent ‘personalities’ in the Russian media are 
certain media outlets and their leading journalists such as TV-6, NTV, media company 
Gazprom-media and radio station Echo Moskvy together with its director Venediktov. The 
strong prominence of the several media outlets in the analyzed articles seems to show this 
group as a competitor of the country officials’ prominence in the media. Reminding of a 
media logic, such an approach is clearly different from Ukraine where oppositional politicians 
and officials constitute the two largest groups.  
 
A first comparison 
Ukrainian and Russian online newspapers can be conditionally divided into two groups – 
oppositional papers and independent papers. Oppositional online newspapers, which in our 
analysis are represented by Ukrainska Pravda and to a certain extent NTVRU.COM, see their 
main goal in the criticism of political authorities and the investigation of the currently most 



 20

important political topics and issues. Their oppositional nature is not related to the support of 
a certain political force. It mainly derives from their critical approach to the news reporting. 
However, we have to admit that such tough criticism which political authorities face in the 
Ukrainian oppositional online newspapers is practically unknown in Russia (at least in the 
case of the most popular online outlets). Russian online newspapers are very moderate in their 
criticism and seldom choose the President of the country as a potential target. At the same 
time, attention which Russian online media pay to the situation in Chechnya contradicts the 
major demands of the current Russian authorities about positive and non-violent media 
coverage and can already be seen as an example of the serious political and media positioniv.  
Independent online newspapers, in our case represented by the Korrespondent and Lenta.RU, 
try to present the stream of political and media related facts and leave the evaluation and 
judgment of these facts to the readers. They cover relevant events in their development and 
progress. Media coverage provided by the independent online newspapers is a good example 
of objective reporting. However, in the political conditions of both countries such an approach 
to the news is considered rather or even highly oppositional. 
 
Is it possible to conclude from this limited research where the analyzed online newspapers 
stand vis a vis the different logics of political communication? Although their media coverage 
cannot be seen as balanced, compared to the national newspapers (with the exception of 
Nezavisimaya Gazeta) and especially to the national TV channels, online newspapers bring 
diversity in news reporting. They provide, first of all, oppositional parties and politicians (and 
in the case of Russia also oppositional oligarchs and media) the chance to be heard or at least 
mentioned. In the case of Ukraine online newspapers became the only media channel for 
oppositional politics to communicate the citizens. Quality of media reporting and almost hour-
by-hour updatedness signify professionalism of online journalists. Lack of political analysis in 
three out of four online newspapers in our case study can be seen in two ways. On the one 
hand, absence of personal evaluations of the journalists brings additional objectivity in the 
reporting. On the other hand, it also refers to a certain self-limitation of online journalists in 
order to avoid the closure of the outlet. At the same time, tough criticism of Ukrainska Pravda 
towards the country’s officials places it among oppositional media which positions is very 
often also biased although most of the accusations expressed by Ukrainska Pravda are 
supported by many documents and evidences.  
 
Trying to take into consideration different aspects of the online newspapers’ performance as 
well as political and media context of their activities we would suggest that online media in 
these countries have made a step towards (or some might say back) a party logic. However, 
such a label connotes so much with the influence of the party in the former Soviet times that a 
different name should be given: a professional logic seems to fit best. Such a conclusion is 
supported not only by structural, organizational and financial differences between online and 
traditional media but also by the more balanced media coverage of the political events in the 
case of online media. At the same time, such ‘typical’ problems of the post-Soviet media as 
elitism and personalization are characteristic for online media as well.   
 
 
Discussion 
 
Analysis of the logic of Ukrainian and Russian media indicates visible reverse processes in 
democratization of the media flow in these countries. The level of state involvement in media 
performance is so high that it allows to talk about rebirth of the new sate logic. Media logic in 
its classical understanding had chances to appear in the post Soviet societies. However, a 



 21

short period of the (embryonic) media logic was replaced by the logic of media wars between 
powerful business (Russia) and business-political (Ukraine) groups and a new wave of the 
state intervention.   
 
Current stage of the media performance in these countries becomes even clearer from the 
content analysis of the national television and national newspapers. Realizing importance of 
the television impact on the public and general political situation in the country, state 
authorities see de-privatization of the most popular and accessible TV channels as the major 
task. Coverage of the political events by the state owned national channels in both countries 
proves that national television is neither objective nor critical. Dominance of the Ukrainian 
President in the news, detailed descriptions of his working day, all visits and meetings in the 
prime-time program discloses big similarities between the national Ukrainian television and 
its Soviet prototype. National newspapers in both countries are, as a rule, also lacking critical 
approach towards the news presented. However, in the case of the print media objectivism 
and criticism are very much depending on the media sensitivity and closeness to the powerful 
center. Closer to the center a newspaper is, more sensitive it becomes to the demands and 
wishes of the ruling group. In such cases a newspaper tries to follow political discourse of the 
authorities: it pays more attention to the topics which are defined as the priorities by the 
authorities (both in Ukraine and Russia foreign policy and contacts of the President is one of 
the most prioritized topics); it avoids discussion of the issues or people which/who are 
unpleasant for the authorities; it portrays authorities in a way how they would like to see 
themselves, etc. At the same time, low level of readership of the print press and rather low 
popularity among the general population comparing to the TV channels makes newspapers 
less attractive media outlet for the state authorities. Such attitude allows newspapers 
particularly those rather remote and less sensitive to the state authorities to perform their 
journalistic duties more freely than television channels can do. Nezavisimaya Gazeta is an 
example of such behavior. Very often this newspaper presents the topics and particularly 
analyses openly critical towards the ruling regime. However, since its readership is limited by 
the circulation and price and, on the other hand, its existence indicates devotion of the Russian 
government to the freedom of speech, it is allowed to exist.  
 
In such situation online newspapers differ considerably from the traditional media outlets. 
While in the case of Ukraine online newspapers provide oppositional political forces with 
information support, Russian online newspapers bring more light into the questions of state-
media relationship. Ukrainian online newspapers, which are similar to Ukrainska Pravda, 
have become the real and the only channel of oppositional politics. In their devotion to the 
opposition they become as biased and subjective as the state oriented and owned media. At 
the same time, there are many online newspapers devoted to objectivism and unbiased 
reporting. However, in the case of Ukraine such newspapers are percept by the state 
authorities in the same way as oppositional media and are blamed for their objectivism which 
is seen as oppositional and protest behavior.  In the case of Russia, such online newspapers 
have to be careful in the selection of the topics and people for their news reporting. To a 
certain extent Russian online media are already pushed to introduce certain measures of self-
limitation to survive physically and financially.        
 
The current political situation in both countries does not allow predicting fast and successful 
transformation of these countries into democratic societies. Moreover, many recent processes 
manifest further strangling of the opposition and deprivation its access to the mass channels of 
information and communication. In both cases the state has good chances to win the battle 
against the opposition and to de-privatize, obtain control over or shut down the most popular 



 22

media outlets. The policy of the state towards online media is also obtaining more certain and 
less democratic shapes. Russian and Ukrainian authorities have serious intentions to regulate 
the Internet and its content. If their attempts are successful those of online media which will 
be able to survive such procedure and to remain independent in the same time, will remind 
more the Soviet style underground samizdat literature.     
 
  
 
 
References  
 
Altheide, D. and R. Snow (1979) Media Logic. London: Sage 
 
AS/Cult (2000) 43, Media in Ukraine. Summary of the hearing of the Committee on Culture 
and Education on the freedom of expression organised by the Ukrainian Parliament. Kyiv, 16 
January 2001. 
 
Brants, K. and N. Krasnoboka (2001) Between Soundbites and Bullets. The challenges and 
frustrations of comparing old and new democracies, in Y., Zassoursky and E. Vartanova (eds)  
Media for the open society. West-East and North-South interface, pp. 281 – 305. Moscow: 
Faculty of Journalism/IKAR Publisher. 
 
Brants, K. and P. van Praag (2000) Politieke strijd: in of met de media? [Political struggle: in 
or with the media?], in: P., van Praag & K. Brants (eds) Tussen Beeld en Inhoud. Politiek en 
media in de verkiezingen van 1998 [Between Image and Content. Politics and media in the 
1998 elections]. Amsterdam: Het Spinhuis, pp. 1-16. 
 
Cappella J., K. Jamieson (1997) Spiral of Cynicism. The Press and the Public Good. New  
York: Oxford University Press. 
 
Gray, E. (2000) Putin’s Media War, Centre for Journalists’ Protecttion, http://www.cpj.org.  
 
Krasnoboka N. (2001) ‘Online Journalism Goes Underground. Internet Underground.’ 
Phenomenon of online media in the former Soviet Union republics. Paper presented at the 
international conference ‘Internet, communication and open societies’, ASCoR, Amsterdam, 
November 1-3.  
 
Mazzoleni, G. (1987) Media Logic and Party Logic in Campaign Coverage: The Italian General 
Election of 1983, European Journal of Communication, 2: 81-103. 
 
Mickiewicz, E. (1997) Changing Channels: Television and the Struggle for Power in Russia. 
Oxford and New York: Oxford University Press. 
 
Mickiewicz, E. and A. Richter (1996) Television, Campaigning, and Elections in the Soviet 
Union and Post-Soviet Russia, in D., Swanson and P. Mancini (eds) Politics, Media, and 
Modern Democracy. An International Study of Innovations in Electoral Campaigning and Their 
Consequences, pp. 107-128. 
 



 23

Oates, S. and L. Roselle (2000) Russian Elections and TV News: Comparison of Campaign 
News on State-Controlled and Commercial Television Channels, Harvard International 
Journal of Press Politics, 5 (2): 30-51. 
 
Organization for Security and Cooperation in Europe (2001) OSCE Special Meeting in 
Vienna, 12-13 March 2001. Promoting Freedom of Expression, http://www.osce.org  
 
Organisation for Security and Cooperation in Europe (1999) Ukraine. Presidential Election, 
31 October and 14 November 1999. Final Report, http://www.osce.org  
 
Patterson, Th. (1993) Out of Order. New York: Knopf  
 
Splichal, S. (1994) Media Beyond Socialism. Theory and Practice in East-Central Europe. 
Boulder: Westview Press. 
 
White, Stephen (2000) Russia, Elections, Democracy, Government and Opposition 35 (3): 302-
324.  
 
Wu, Wei, David Weaver and Owen V. Johnson. (1996) Professional Roles of Russian and 
U.S. Journalists: A Comparative Study,  Journalism & Mass communication Quarterly 73 (3): 
534-548. 
 
 
 
 
                                                 
i Data are consulted on the websites of the World Bank and OSCE. 
ii Text version of the UT-1 news has been taken from the website of the online newspaper UAtoday – 
http://www.uatoday.net  
iii NTVRU.COM is not an online version of the famous Russian TV channel. Predicting problems which the 
media outlets of Gusinsky started to have once Putin became the President, journalists of the online paper NTV 
registered it as an independent outlet which did not belong to the Media-Most group and which was created by a 
separate group of people. Such behaviour helped the NTVRU.COM survived the collapse of Gusinsky business.    
iv Most of the articles on the situation in Chechnya have not been coded in this analysis. Media articles on 
Chechnya, particularly in the case of online newspapers, are mainly focused on the problem of crime and 
violence and very seldom discuss the political side of the war.  


